bronski

bronski | nic

br0nski
kde domov muoj..(najdes slovensko?)
 
Len tak
Len tak | 12.1.2025 18:30

Nezdá sa mi to. 1000 obyvateľov má u nás takmer každá dedina. To ešte i Faerské ostrovy vyzerajú byť hustejšie obývané.


bronski

bronski
bronski | 12.1.2025 18:45

0-99 142
100-499 977
500-999 757
1000-4999 894
5000-9999 72
10000-19999 34
20000-49999 42
50000-999999 8
100000 a viac 1


bronski
bronski | 12.1.2025 18:49

cize
0-1k....1876 obci
1k-10k...966 obci
obce/mesta s 10k+ som nebral v uvahu
cize 2x viac obci do 1k ako 1k+


Mátoha Parohatá
Mátoha Parohatá | 12.1.2025 19:03

a čo sa vám dvom nepáči?
Slovensko je priemerne obývané aj podľa tej mapy.
Nájdete ho tesne pod riedko obývaným Karpatským oblúkom.


Shuheyko
Shuheyko | 12.1.2025 19:15

Zvlastne ze pod tatrami je vraj hustejsie osidlenie ako na zapadnom SK. Co v realite nie je pravda.
A ze Alpy su hustejsie osidlene ako Sk, mi pripada ako dost blud, staci si pojazdit hornatu cast rakuska


Len tak
Len tak | 12.1.2025 19:23

Presne. Pod tatrami je veľa obcí nad 1000 obyvateľov.

Inými slovami, ak máš niekde 20 malých obcí (ale nad 1k obyvateľov), dostaneš 20 bodiek. Ak máš 5 menších miest (po 20k obyvateľov), dostaneš 5 bodiek. Čiže 20k populácia=20 bodiek, 100k populácia=5 bodiek.

Mapa je možno správna, a určite aj o niečom vypovedá. Len teraz narýchlo neviem o čom. Možno o schopnosti tvoriť malé komunity nad 1k obyvateľov.


bronski
bronski | 12.1.2025 19:33

shuhey
ale ta mapa nie je priamo o hustote obyv/m2

je o hustote sidiel nad 1000 obyv
finsko ma 100
swe 200
faer oo. 10
egypt 50


Mátoha Parohatá
Mátoha Parohatá | 12.1.2025 19:55

a Solovecké ostrovy žiadne ...


Len tak
Len tak | 12.1.2025 20:02

Celé zle. Nepozdáva sa mi to vôbec.

Ak sú pri sebe 4 dediny a spoja sa v jeden administratívny celok, majú 1 bodku.

Ak sa nespoja, majú 4 bodky.

Čiže čím je oblasť červenšia, tým je tam väčšia nevôľa spájať sa v jeden administratívny celok.


Len tak
Len tak | 12.1.2025 20:04

...možno preto je Moskva vnútri biela (jedna bodka akurát za centrum), kým po obvode je to červené od jej satelitov.


VelkyNevykonny
VelkyNevykonny | 12.1.2025 20:26

Dobrý tip, keď sa budem chcieť presťahovať niekde, kde budem mať konečne kľud.


Mátoha Parohatá
Mátoha Parohatá | 12.1.2025 21:27

VelkyNevykonny | 12.1.2025 20:26:

áno, pri kremeľskom múre ti bude fajn :)


VelkyNevykonny
VelkyNevykonny | 12.1.2025 23:05

Neeee, skôr to Portugalsko.


roman1 | 13.1.2025 07:58

Takto sa spytam - a keby ta mapa bola spravna - nebolo by to lepsie? Chapem, ze ta mapa nemusi korelovat s hustotou obyvatelstva (vid Amerika) - ale nie je lepsie ked nie je cela krajina ludmi?


roman1 | 13.1.2025 08:00

zaujimave - odflaklo mi to text medzi mensi a vacsi. Mal som tam "ale nie je lepsie ked nie je cela krajina (doplnte si co chcete) ludmi"?


Nathanael
Nathanael | 13.1.2025 08:57

Príliš malá mierka, takže nevidno moc detaily. Vstupuje do toho aj to, ako je v danej krajine robené administratívne členenie. V Poľsku napr. menšie dedinky administratívne pospájali do väčších obcí (gminy). U nás má rovnaký štatút obce Príkra s 11 obyvateľmi aj Smižany (cez 9000). Dánsko zase má drvivá väčšina municipalít (obcí) cez 10 000.
Inými slovami - mapa pracuje s dátami, ktoré sú nekonzistentné - resp. ukazuje do veľkej miery rozdiely v systéme administratívneho členenia.


bronski
bronski | 13.1.2025 09:34

ocenujem analyticky posl.koment
nieco na tom bude


Nathanael
Nathanael | 13.1.2025 15:50

bronski: Vďaka :) Ono, keby to bola tzv. vektorová grafika, čiže keby sa so zoomom veľkosť značky (bodky, ktorá je umiestnená v centre územia obce) nemenila, bolo by to názornejšie. Takto sa to zlieva, lebo tie bodky sa prekrývajú, takže až tak veľa rozdielov nevidno, ani zoom nepomôže. Plus by sa patrilo pridať nejaké orientačné prvky (štátne hranice napr.)...
Ale do istej miery to ilustruje aj tú hustotu, resp. "dimenziu krajiny". U nás ak sa ocitneš kdekoľvek, tak ak pôjdeš jedným smerom, za pár hodín sa dostaneš do "civilizácie". V takom Rumunsku už nájdeš miesta (hoci to práve tento obrázok až tak nevystihuje), kde Ti to môže trvať celý deň. Na a ďalej na východ už sa to postupne natiahne na týždeň a na Sibíri môžeš kráčať aj mesiac...
Ale ako som písal, v rámci Európy (bez Ruska) to v takejto podobe trochu skresľuje...


bronski
bronski | 13.1.2025 16:08

JA SOM LEN ANPISAL TO CO BY SOM NEDOKAZAL POPISAT AKO TY
NEVIEM METODIKU S AKOU KREOVALI MAPKU( A MOZES SA DOKONCA DOMNIEVAT ZE JE TO DRUH FEJKU) ALE ASI KOMBINOVALI HUSTOTU OBYVATELSTVA (REGIONALNU S RELATIVNOU CELKOVOU) + POCET SIDIEL( VRATANE DISTRIKTOV PREDMESTI AP.) S RELATIVNOU VELKOSTOU TOHO KT STATU
napr libanon ma 2x vyssiu hustotu obyvat ako izrael, ale vsetko je to koncentrovane do par velkych mests aglomeracii ako sidon beirut tripolis kt sa roztahuju do sirky vdaka husto osidlenym distriktom, predmestiam.. zbytok je prakticky nezaludneny, resp nie husto zaludneny, napr sidiel s 1k+ obyvatelov je v libanone len cca 150 ( oproti cca 600 s populaciou pod 1k) - velkost celeho libanonu je porovnatelna so zapadoslovenskym krajom


Nathanael
Nathanael | 13.1.2025 23:44

Bronski:
Hento nemá IMHO žiadnu sofistikovanú metódu - jednoducho každá bodka reprezentuje obec (gminu, municipalitu, komúnu...) s 1000 a viac obyvateľmi. Akurát niekde sa za obec považuje každá malá dedinka a inde pomaly územie na úrovni niektorých nášich okresov. Iste koreluje to aj s hustotou osídlenia a zobrazuje to aj koncentrácie do veľkých miest (najväčšie mestá - u nás BA a KE - sú rozdelené na viac obcí, takže ich reprezentuje zhluk bodiek).


 
Nie ste prihlásený, pre pridávanie komentárov sa musíte prihlásiť!
( Prihlásenie | Registrácia )
 
 
SkryťZatvorit reklamu
loader